Hoor je je konijn soms eens niezen? Dat kan goed zijn! Net zoals andere zoogdieren, kan ook deze pluizige stamper door een verkoudheid gevat worden. Al hou je hiervoor best de kleur en de consistentie van het snot in de gaten. Deze bepaalt namelijk of het om een simpele valling gaat of er wel degelijk meer aan de hand is bij je konijn.

Niezen en snotteren!

Zodra je konijn begint te niezen, kunnen hiervoor verschillende redenen aan de basis liggen. Het kan te maken hebben met een infectie, zoals een simpele verkoudheid. Rinolieten zijn een tweede optie, waarbij er zich verkalkingen voordoen in de neusgangen van je konijn. Daarnaast kunnen problemen met de tanden hiervoor aan de basis liggen of kan het simpelweg een sprietje hooi zijn dat verstopt zit in de neus. Tot slot, is een allergie ook een mogelijkheid voor genies en gesnotter. Meestal gaat het in dat geval over een stof in hooi waarvoor het konijn allergisch is.

Bijkomende symptomen

Er zijn natuurlijk wel meerdere symptomen die kunnen opduiken bij een verkoudheid. Zo kan je konijn ook last hebben van vieze of tranende oogjes, vaak aan het neusje wrijven, verkleurde vacht, verminderde eetlust, door de mond ademen in plaats van door de neus.

Analyseer het snot

De gouden tip die je best altijd volgt, is tijdig aankloppen bij je dierenarts. Als experts in ons vak weten wij als geen ander hoe we jouw verkouden konijn kunnen behandelen. Om je wat meer inzicht te geven in wat je konijn zou kunnen hebben, tippen we hier enkele analyseertips:

• Transparant en waterig snot wijst in de meeste gevallen op een simpele verkoudheid. Aangezien een konijn altijd door zijn/haar neus ademt, kan het beestje wel in paniek raken. Wees je daar bewust van.
  • Geel-groengekleurd snot van een ietwat dikkere substantie. In dat geval dient er een neusstaal genomen te worden door je dierenarts én zal er waarschijnlijk een neusspoelmiddel aangeraden worden. Normaliter betreft dit een spoelmiddel op basis van fysiologisch water.
  • Indien het geen van bovenstaande situaties is, dan gaat de dierenarts op zoek naar een andere mogelijke reden. Zoals een tumor, rinolieten, een allergie of tandproblemen.

Een kleine verkoudheid of niet, ga bij onzekerheid zeker langs bij je dierenarts. Voornamelijk als het gaat over symptomen die blijven aanslepen. Deze kunnen namelijk een grotere achterliggende reden hebben, dan je zelf zou denken.